Virtual tourism: on the way to the digital economy
Abstract
The article examines tourism computerization processes. Three main directions were identified: the development of global booking and reservation networks, the emergence of electronic marketing and management as well as the design of virtual tourist trips. The main focus was made on the new direction in the digital transformation of tourism, namely on virtual reality technology introduction. Virtual reality is used mostly in advertising of tourist products as well as in guided tours, for education and recreational purposes and the development of social tourism. The future of virtual tourism depends on the improvement of technical capacity for designing virtual tours, creating content for them etc. The article notes the importance of tourism digital transformation for the purpose of the development of a digital economy. Adverse consequences of virtual reality introduction to the tourism sector are identified. The article indicates that the recognition of potential consequences of virtual tours on a living human and the formation of communication culture in virtual tourism is going encourage the transformation of tourism industry into a people-oriented digital economy.
About the Author
T. M. OlenichevaRussian Federation
Tatyana M. Olenicheva, student
Kazan
References
1. Владимиров Д. Г. Пожилые граждане на рынке труда: зарубежный опыт // Социологические исследования. 2013. № 6. С. 57-61.
2. Егорова Е. Н. Виртуальный туризм как новое направление деятельности туристских организаций // Colloquium-journal. 2020. № 9-6 (61). С. 25.
3. Иванов В.Д., Бардина М.Ю. Виртуальный туризм – образовательные возможности // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т.5. №2. С. 103–106.
4. Колесникова Н.В. Плотникова В.С. Обучение студентов туристских вузов проектированию виртуальных экскурсий // В сб.: «Научно-образовательная информационная среда XXI века»: Мат. X Всеросс. науч.-практ. конф. Петрозаводск. 2016. С. 90–93.
5. Корнилов Ю.В. Иммерсивный подход в образовании // АНИ: педагогика и психология. 2019. №1(26). С. 174-178. DOI: 10.26140/anip-2019-0801-0043.
6. Латыпов И.А. О некоторых философских аспектах формирования субкультуры виртуального туризма: его новая история или только «Story»? // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 2. С. 633.
7. Логунцова И.В. Специфика и перспективы российской индустрии туризма на современном этапе // Государственное управление. Электронный вестник. 2015. № 52. С. 259-278.
8. Лоза А.А., Егорова Е.Н. Тенденции и перспективы развития VR- туризма во время кризиса и пандемии 2020 // Colloquium-journal. 2020. № 23-2 (75). С. 47-48.
9. Межевникова О.П., Ухина Т.В. Виртуальный туризм: за и против // Сервис в России и за рубежом. 2020. Т.14. №3. С. 6-14. DOI: 10.24411/1995-042X-2020-10301.
10. Плотникова В.С. Проектирование экскурсионных услуг. Петрозаводск: ПетрГУ, 2018. 58 с.
11. Плотникова В.С., Дворжицкая А.Л. Иммерсивные экскурсии: проект «Черное и Белое» // Туризм и гостеприимство. 2020. № 2. С. 36-43.
12. Плотникова В.С., Колесникова Н.В. Эмоционализация экскурсионного пространства // Инновации в экскурсионной работе: концепции, технологии, практика: Монография / Под ред. О.Е. Афанасьева. Москва-Берлин : Директ-Медиа, 2020. С. 61-81.
13. Римашевская Н.М., Доброхлеб В.Г. Старшее поколение как ресурс модернизации России // Народонаселение. 2013. № 3. С. 20-26.
14. Роик В.Д. Пенсионная реформа: нужна концепция социального контракта поколений россиян для XXI века // ЭКО. 2012. № 2. С. 58-71.
15. Смолькин А.А. Трудовой потенциал пожилых людей // Социологические исследования. 2014. № 5. С. 97-103.
16. Хуусконен Н.М., Плотникова В.С. Интерактивное обучение как средство реализации требований ФГОС (на примере опыта кафедры туризма Петрозаводского государственного университета) // Школа будущего. 2015. №5. С. 258-266.
17. Dede С. Immersive interfaces for engagement and learning // Science. 2009. Iss. 323. P.66. DOI: 10.1126/science.1167311.
18. Egger R., Buhalis D. E-Tourism Case studies: Management & Marketing issues in eTourism. Butterworth Heinemann Oxford, 2008. DOI: 10.13140/2.1.1225.5048.
19. Richards D., Taylor M. A Comparison of learning gains when using a 2D simulation tool versus a 3D virtual world: An experiment to find the right representation involving the Marginal Value Theorem // April 2015. Computers & Education, 86. DOI: 10.1016/j.compedu.2015.03.009.
20. Tilhou R., Taylor V., Crompton H. 3D Virtual Reality in K-12 Education: A Thematic Systematic Review // Computer Science. 2020. DOI: 10.1111/j.1467-8535.2008.00900.xCorpus.
21. Hew K., Cheung W. Use of three-dimensional (3-D) immersive virtual worlds in K-12 and higher education settings: A review of the research January. 2010 // British Journal of Educational Technology. Vol. 41(1). Pp. 33–55. DOI: 10.1111/j.1467-8535.2008.00900.x.
Review
For citations:
Olenicheva T.M. Virtual tourism: on the way to the digital economy. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2022;6(1):117-123. (In Russ.)