Formation of a tourist cluster as a tool for tourism development in the Republic of Tatarstan
Abstract
Due to the dynamic change, tourism is turning into one of the basic elements of the economic development of many countries. The main goal of the presented work is to consider the cluster approach as a tool for the development of tourism in the region. As part of achieving this goal, the article considers the essence of the concept of "tourist cluster", considers the structure and assesses its role in increasing the economic sustainability of the region, examines the existing conceptual projects of tourist clusters in the Republic of Tatarstan and elaborates recommendations for improving the cluster approach in the formation of a tourist product.
About the Authors
Yu. S. ZakharovaRussian Federation
Yulia S. Zakharova, student
Kazan
R. R. Khalikova
Russian Federation
Riliya R. Khalikova, teacher of computer science and mathematics
Aznakaevo
References
1. Бунаков О.А. Кластерный подход к позиционированию в туризме / О.А. Бунаков // УЭкС. – 2011. – № 28. – С. 1-7
2. Ковалев Ю.П. Туристские кластеры: теоретические и методологические вопросы формирования. – Смоленск: Универсум, 2009. – 192 с.
3. Официальный сайт государственного комитета по туризму Республики Татарстан [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://tourism.tatarstan.ru/. – Дата доступа: 25.10.2021.
4. Мухаметзянова Ф.Г. Феномен субъектности в семантическом пространстве / Ф.Г. Мухаметзянова, О.Л. Панченко // Мир психологии. 2017. № 4 (92). С. 137-148
5. Пелевина Н.А. Кластерный подход к обеспечению развития туристско-рекреационной сферы региона / Н.А. Пелевина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2008. – №12. - с. 36–45.
6. Постановление Правительства РФ от 02.08.2011 N 644 “О Федеральной целевой программе “Развитие внутреннего и въездного туризма в Российской Федерации (2011 – 2018 годы)” (с изменениями на 7 февраля 2018 года). – Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/902295121 (дата доступа: 09.01.2018)
7. Распоряжение Правительства РФ от 17.11.2008 N 1662-р (ред. от 10.02.2017) «О Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года» (вместе с “Концепцией долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года”). Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_82134/
8. Старокожева Г.И. Кластеризация как условие модернизации индустрии туризма в регионах РФ / Г.И. Старокожева, Е.А. Полянских // Вестник ВолГУ. Серия 3. – 2013. – С. 108-114
9. «Стратегия инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 года» (утв. распоряжением Правительства РФ от 8 декабря 2011 г. № 2227-р). – Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70006124/
10. Тарасенок А.И., Геоэкономика туризма: учебное пособие / А.И. Тарасенок. Мн.: Новое знание, Инфра-М, 2011. – 274 с.
11. Andersson T., Schwaag-Serger S., Sorvik J., Hansson E.W. The Cluster Policies Whitebook. – IKED, 2004
Review
For citations:
Zakharova Yu.S., Khalikova R.R. Formation of a tourist cluster as a tool for tourism development in the Republic of Tatarstan. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2022;6(1):32-38. (In Russ.)