Preview

Kazan Bulletin of Young Scientists

Advanced search

INFLUENCE OF THE PROCESS OF MYTHOLOGIZATION ON THE TRANSFORMATION OF CULTURAL IDENTITY IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION

Abstract

The concept of "cultural identity" is analyzed, the actualization of the concept and the prerequisites for the transformation of cultural identity are revealed. On the basis of domestic and foreign research, the connotative meaning of the concept of "identity" is determined. Various sociocultural contexts identified by researchers, which represent an interconnected discourse are studied. Variability of socio-cultural situations of the XX - XXI centuries. shows how the change of a single identity to multiple / hybrid identity occurs, how the worldview is transformed and a new context for the study of identity is organized. The object of the research is identity in culturological and other social and humanitarian concepts. The subject of the research is the transformation of cultural identity under the influence of mythologization. Without the process of mythologization, the perception of the world, taking into account globalization and the decentralization of identity, would be impossible, because myth is a way of interpreting reality and ordering it through social institutions that determine the norms of behavior, which allows a person's everyday life to be stable.

About the Author

M. V. Yukhimets
National Research Tomsk State University
Russian Federation

Marta V. Yukhimets, student

Tomsk



References

1. Бауман З. Текучая современность / З. Бауман ; пер. с англ., под ред. Ю. В. Асочакова. – СПб.: Питер, 2008. 240 с.

2. Дианова В. М. История культурологии. Постструктурализм М. Фуко [Электронный ресурс] // Studme: учебные материалы для студентов. – Электрон. дан. – [Б. м.], - 2013. – URL: https://studme.org/1584072011864/kulturologiya/istoriya_kulturologii (дата обращения: 27.01.2020).

3. Коротин В. О. Мифологизация как инструмент конструирования национальной идентичности // XXI век: Итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. – 2015. - № 6(28). – С. 36–39.

4. Маклюэн М. Галактика Гутенберга / М. Маклюэн. – Киев : Ника-Центр, 2004. 432 с.

5. Малахов В. С. Идентичность [Электронный ресурс] // Новая философская энциклопедия. URL: https://gufo.me/dict/philosophy_encyclopedia/ИДЕНТ%25D (дата обращения: 15.02.2020).

6. Пасисниченко А. В. Конструктивистская концептуализация социальных идентичностей: теоретический вклад З. Баумана [Электронный ресурс] // Философия и социальные науки. 2014. № 3. URL: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/106176/1/53-57.pdf (дата обращения: 03.02.2020).

7. Полякова Н. Л. «Идентичность» в современной социологической теории // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2016. - № 14. С. 22–42.

8. Раевский А. Н. Мифологизация и поиски идентичности в контексте социальных трансформаций [Электронный ресурс] // Постмодерн. Общество, религия, культура. URL: https://culture.wikireading.ru/91662 (дата обращения: 25.02.2020).

9. Тхагапсоев Х. Г. Идентичность как философская категория и мера социального бытия [Электронный ресурс] // Философские науки. 2011. № 1 Suppl. С. 10-25. URL: https://www.phisci.info/jour/article/view/1765/1697# (дата обращения: 17.02.2020).

10. Философия культуры. Становление и развитие. Раздел III. Философия культуры XX в. Глава 12. / М.С Каган [и др.]. – СПб: Лань. 1998. 448 с.

11. Флиер А. Я. Современная культура как тенденция [Электронный ресурс] // Знание. Понимание. Умение. 2012. – URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2012/1/Flier_ContemporaryCulture/ (дата обращения: 7.11.2020)

12. Шютц А. Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии / А. Шютц ; пер. А. Я. Алхасова. – М.: Ин-т Фонда «Общественное мнение», 2003. 334 с.


Review

For citations:


Yukhimets M.V. INFLUENCE OF THE PROCESS OF MYTHOLOGIZATION ON THE TRANSFORMATION OF CULTURAL IDENTITY IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2021;5(2):175-181. (In Russ.)

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-9669 (Print)