Deep reforms and a new development strategy of Sh.M. Mirziyoyev: implementation and its main problems
Abstract
The change of the president in Uzbekistan is a new event in the post-Soviet space. The new head of state Shavkat Mirziyoyev managed to initiate changes without destabilizing the situation. His reform agenda is aimed at liberalizing the economy and society, but the political system remains largely intact. Uzbekistan has also taken significant steps towards political liberalization: political elites are trying to eradicate authoritarianism by various methods. The result of the transformation is not expected to be "enlightened authoritarianism", but democratization, supported by an alliance of old and new elites. Priority should be given to those areas that are most important for the development of an open society: promoting political competition, encouraging open debate, promoting independent public participation and ensuring genuine participation. The paper deals with the current topic of reforms of the new President of the Republic of Uzbekistan Sh. Mirzaeva. It is noted that the study of these reforms and the prospects for the development of the situation in Uzbekistan are extremely important from the point of view of the interests of all post-Soviet countries. The aim of the work is to analyze the reforms carried out by the new political elite of Uzbekistan. The article is based on scientific works and expert opinions on the processes taking place in Uzbekistan. As well as used materials of the press, both Uzbek and world.
About the Author
S. MamajonovRussian Federation
Sarvar Mamajonov, master’s degree in faculty of international ralations
St. Petersburg
References
1. «Es gibt keinen Weg zurück» (интервью с министром иностранных дел Узбекистана), Süddeutsche Zeitung, 29 января 2019 г., URL: https://www.sueddeutsche.de/politik/usbekistan-reformen-komilow-1.4307921 (дата обращения:3.12.2020)
2. Economist Intelligence Unit, Country Report Uzbekistan, 2 квартал 2019 г. (30 июля 2019 г.), 6; Немецкая экономическая группа, «Положительный экономический прогноз благодаря динамике реформ», Информационный бюллетень 01 (июль – август 2019 г.), URL: https://www.german-economic-team.com/usbekistan/wp-content/uploads/sites/6/GET_UZB_NL_01_2019_en.pdf (дата обращения: 2.12.2020).
3. Абдуджалил Абдурасулов, «После Каримова: как выглядит переход власти вУзбекистане?». BBC, 13 октября 2016 г., URL:https://www.bbc.com/news/world-asia-37608869 (дата обращения: 30.11.2020).
4. Андреа Кендалл-Тейлор и Эрика Франц, «Как рушатся автократии», Washington Quarterly 37, no. 1 (2014): 35–47 (42).
5. Казанцев А. А, Гусев Л. Ю, Реформы во внешней политике Узбекистана: основные достижения и сценарии развития // Вестник РУДН. Серия: Международные отношения. 2018. №2. С. 292-303.
6. Распоряжение Президента Республики Узбекистан «Об организационных мерах по реализации Стратегии действий по пяти приоритетным направлениям». Документ Узбекистана на 2017–2011 годы. ном. R-4849, 14 февраля 2017 г., URL: https://lex.uz/ru/docs/3114490 (дата обращения: 2.12.2020).
7. Мюллер С. «Разделяю свой оптимизм в отношении будущего Узбекистана» (Вашингтон, округ Колумбия: Всемирный банк, 27 февраля 2019 г.), URL: https://www.worldbank.org/en/news/speech/2019/02/27/sharing-my-optimismfor-uzbekistans-future (дата обращения: 6.12.2020).
8. Центр стратегии развития, Время разработки: 2019: результаты за январь – сентябрь 2019 года, онлайн-версия на URL: https://strategy.uz/index.php?news=709&lang=en (дата обращения:2.12.2020)
9. Стратегия действий по пяти приоритетным направлениям (см. Прим. 37 ).
10. Стратегия действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017–2021 годах, Приложение 1 к Указу Президента Республики Узбекистан: Стратегии действий (см. Примечание 36 ). (дата обращения: 30.11.2020).
11. Указ президента Республики Узбекистан О Стратегии Действий по Дальнейшему развитию Республики Узбекистан «Указ Президента Республики Узбекистан по Стратегии развития Узбекистана», док.ном. UP-4947, 7 февраля 2017 г., URL:https://lex.uz/docs/3107042#3108077 (дата обращения: 30.11.2020).
12. Эндрю Строеляйн, «Почему Узбекистан имеет значение», CNN, 18 октября 2011 г., URL: https://globalpublicsquare.blogs.cnn.com/2011/10/18/whyuzbekistan-issues/ (дата обращения: 2.12.2020.).
13. Эндрю Ф. Марч, «От ленинизма к каримовизму: гегемония, идеология и авторитарная легитимация», Постсоветские дела 19, вып. 4 (2003): 307–36 (316).
Review
For citations:
Mamajonov S. Deep reforms and a new development strategy of Sh.M. Mirziyoyev: implementation and its main problems. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2021;5(5):83-89. (In Russ.)