Preview

Kazan Bulletin of Young Scientists

Advanced search

THE PROBLEM OF ORGANIZATION OF A HISTORY LESSON IN ACCORDANCE WITH THE REQUIREMENTS OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD

Abstract

The article is devoted to the problem of meeting the requirements for a lesson in the context of the Federal State Educational Standard. The author examines this problem using the example of a history lesson. The purpose of this study is to describe the basic requirements of the Federal State Educational Standard for conducting a history lesson and identify the main mistakes in their implementation. Based on the data of various studies, the author identifies the main requirements for a modern lesson, describing in detail each of them. Further, the researcher describes the structure of the history lesson in accordance with the Federal State Educational Standard. Using the methods of conversation and survey, the author identifies the trends observed in the practice of the modern history lesson. Thus, the author comes to the conclusion that in practice the requirements of the Federal State Educational Standard are practically not met. At the same time, the author gives some ways to solve this problem.

About the Author

D. V. Sizova
Kazan (Volga region) Federal University
Russian Federation

Danaia V. Sizova, student

Kazan



References

1. Алексеева Л. В. К вопросу о том, каким должен быть урок истории в контексте требований Федерального государственного стандарта // Мир науки. Педагогика и психология. 2016. №5.- C.3-10

2. Гребенев И.В., Лебедева О.В. Реализация требований ФГОС и методическое мастерство учителя // Педагогика. 2016. №6. С. 72-79.

3. Методика обучения истории в схемах, таблицах, описаниях : Практ. пособие для учителей / М. В. Короткова, М. Т. Студеникин. - М. : ВЛАДОС, 1999.190 с.

4. Митина Л. М. Учитель как личность и профессионал (психологические проблемы).- М.: Дело, 1994. 216 с.

5. Магсумов Т.А. Hефлексия современного урока истории по требованиям ФГОС // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2016. №40. – C.4-12.

6. Помазков В.В. Проектирование современного урока с учетом требований федеральных государственных образовательных стандартов // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2013. №1. – C.8-18.

7. Стрелова О.Ю. Историческое образование в условиях новых стандартов: от программы-конспекта содержания к программе-плану деятельности // Преподавание истории и обществознания в школе. 2010. №6. - С. 5-8.

8. Умарова Д. З. Основные дидактические требования, предъявляемые к современному уроку // Проблемы педагогики. 2019. №3 (42). – C.12-22.

9. Якушина Е.В. Подготовка к уроку в соответствии с требованиями ФГОС // Справочник заместителя директора школы. 2012. №10. – C.1-12.

10. Мухаметзянова Ф.Г., Яруллина А.Ш., Вафина В.Р., Бисерова Г.К. Феномен субъектности студента вуза как индикатора интеграции психологии и педагогики // Интеграция образования. 2013. № 1 (70). С. 47-52.

11. Мухаметзянова Ф.Г., Аксенова Г.И. Феномен субъектности студента и курсанта вуза: современный взгляд на проблему// Прикладная юридическая психология. 2015. № 1. С. 10-20.

12. Хусаинова А.Т., Фахрутдинова А.В. Межпредметная интеграция при обучении студентов вузов на примере изучения иностранного языка /Ученые записки Казанской государственной академии ветеринарной медицины им. Н.Э. Баумана. 2014. Т. 219. № 3. С. 328-332.


Review

For citations:


Sizova D.V. THE PROBLEM OF ORGANIZATION OF A HISTORY LESSON IN ACCORDANCE WITH THE REQUIREMENTS OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2021;5(1):55-60. (In Russ.)

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-9669 (Print)