Preview

Kazan Bulletin of Young Scientists

Advanced search

METHODS OF POLITICAL PROPAGANDA AMONG YOUNG PEOPLE ON THE EXAMPLE OF EDUCATIONAL LITERATURE IN NAZI GERMANY

Abstract

The article considers the methods of Nazi propaganda used in school educational literature. Having analyzed textbooks of the period, the authors highlight the key characteristics inherent in the youth and educational policy of the Nazi Party.

About the Authors

A. A. Sigova
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO)
Russian Federation

Moscow

Research adviser: Chernikova T.V.



E. A. Bykova
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO)
Russian Federation

Moscow

Research adviser: Chernikova T.V.



References

1. Ермаков А.М. Юлиус Штрейхер и пропаганда антисемитизма среди детей и молодежи в нацистской Германии. // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. №3(63). Т.2. С. 68-73.

2. Кнопп Г. «Дети» Гитлера. М: Олма-Пресс, 2004. URL: http://www.istorya.ru/book/detigitlera/index.php (дата обращения: 14.03.2022).

3. Кормилицын С.В. Третий Рейх. Гитлер-югенд. СПб.: Издательский Дом «Нева», 2004. 288 с.

4. Пленков О.Ю. Тайны Третьего Рейха. Культура на службе вермахта. М.: ЗАО «ОЛМА Медиа Групп», 2011. 480 с.

5. Соколова А. Преподавание истории в капиталистических странах. О преподавании истории в фашистской Германии. // Борьба классов. Июнь 1934. № 5-6. C. 63-76.

6. Сороченко В.А. Энциклопедия методов пропаганды. М.:Дрофа, 2002. URL: https://psyfactor.org/propaganda.htm (дата обращения: 13.03.2022).

7. Bauer E. Trau keinem Fuchs auf grüner Heid und keinem Jud bei seinem Eid! Ein Bilderbuch für Groß und Klein. Nürnberg: Stürmer-Verlag, 1936. 46 S.

8. Brückl A., Heil K., Markert K. Bei uns in Nürnberg. Erstes Lesebuch. Nürnberg: Verlag der Friedrich Kornschen Buchhandlung, 1934. 88 S.

9. Hiemer E. Der Giftpilz. Nürnberg: Stürmer-Verlag, 1938. 56 S.

10. Hiemer E. Der Pudelmopsdackelpinscher und andere besinnliche Erzählungen. Nürnberg: Stürmer-Verlag, 1940. 95 S.

11. Pietzker K. Völkisches Rechnen: ein Ergänzungsheft zu jedem Rechenbuch. Halle (Saale): H. Schroedel, 1934. 24 S.

12. Da San Martino G., Yu S., Barrón-Cedeño A., Petrov R. Fine-Grained Analysis of Propaganda in News Article. // Proceedings of the 2019 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing and the 9th International Joint Conference on Natural Language Processing (EMNLP-IJCNLP). Hong Kong. pp. 5636–5646.

13. Mann E. School for Barbarians: Education Under the Nazis. Dover: Dover Publications, 2014. 160 p. URL: https://royallib.com/read/Mann_Erika/school_for_barbarians.html#0 (дата обращения: 15.03.2022)

14. Mosse G.L. Nazi Culture: Intellectual, Cultural and Social Life in the Third Reich. New York: Grosset&Dunlap, 1968. 452 p.


Review

For citations:


Sigova A.A., Bykova E.A. METHODS OF POLITICAL PROPAGANDA AMONG YOUNG PEOPLE ON THE EXAMPLE OF EDUCATIONAL LITERATURE IN NAZI GERMANY. Kazan Bulletin of Young Scientists. 2022;6(2):40-42. (In Russ.)

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-9669 (Print)